"Kunsten at lave grise" - Artikel i weekendavisen

Kunsten at lave grise

"Kunstneren Maria Bojsen arbejdede med at skabe grise i bronze som en kritisk kommentar til industrien og os forbrugere. Nu har hun skiftet bronzen ud med 200 levende dyr"

Journalist og forfatter Signe Wulff har efter flere besøg hos os og grisene, skrevet 
artikel "Kunsten at lave grise" som bliver bragt i denne uges Weekendavis, kultursektionen.

I artiklen fortæller Signe meget mere kunsten, grisene, de gamle racer, restprodukter som vi fodre grisene med og om hvordan de lever her på Birthesminde. Slagter Micheal Museth fortæller om de forskellige grise og om hvad der sker med kødets kvalitet når det får tid og alder.

Vi er meget stolte og glade for at Signe Wulff,  weekendavisen og fotograf Niels Christensen har været og besøge os og lavet en så flot artikel.
Tusind tak.


Hvis du også har lyst til at læse artiklen, kan du finde den i denne uges udgave af Weekendavisen  eller på nettet på linket her. 
Citat fra artiklen:
"Fjorden stråler under en kølig sol lige for enden af blikket, da jeg parkerer bilen foran Birthesminde et økologisk landbrug i bunden af Isefjorden med 200 udelevende grise. Et par hidsige gæs skræpper op på marken, da jeg stiger ud og går mod gårdbutikken, en nydelig lille sortmalet skurvogn på græsset foran stuehuset. Her finder jeg alle tænkelige udskæringer af gris i røget, saltet og fersk form og en lang række andre varer fra små producenter i flot designet emballage. Alt er indbydende og delikat, men en bronzestatue får idyllen til at krakelere og fanger min opmærksomhed. Den forestiller en død gris: Uden titel. Bronze på marmor.

Kvinden bag værket hedder Maria Bojsen. Hun er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2011, og hvis man studerer hende nærmere, vil man opdage, at hun ofte beskæftiger sig med liv, død og natur ved brug af organisk materiale som hud, kød, knogler og blod fra dyr. Værket i Birthesmindes gårdbutik stammer fra en periode, hvor hun arbejdede med grise for at rykke ved folks forståelse af dyrene. »Vi er virkelig dobbeltmoralske, når det kommer til dem. Det prøvede jeg at pointere i mine kunstværker, blandt andet det her, som forestiller en dødfødt gris, som der er så mange af i industrien,« fortæller hun."



Statskontrolleret Oekologi